چرا باید به طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه خود اهمیت دهیم؟ - آماج ساز

چرا باید به طراحی دکوراسیون داروخانه خود اهمیت دهیم؟

چرا باید به طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه خود اهمیت دهیم؟

نقش طراحی دکوراسیون داروخانه زمانی برای ما هویدا می‌شود که وقتی وارد محلی می‌شویم که طبق اصول و استاندارد طراحی شده باشد نورپردازی و طرح و رنگ نظرمان را جلب می‌کند. امروزه علاوه بر جنبه زیبایی طراحی به جنبه کارایی آن نیز توجه بسیاری می‌شود که این مسئله به در داروخانه بسیار اهمیت دارد زیراکه داروخانه‌ها به علت سروکار داشتن با مسئله سلامتی اشخاص علاوه بر دقت در ارائه درست محصولات دارویی باید سرعت عمل را نیز در نظر داشته باشند به همین خاطر باید دسترسی راحت و سریع را نیز مدنظر داشته باشیم.

فضاسازی مؤثر در داروخانه

از عوامل بسیار قابل اهمیت فضاسازی مؤثر در داروخانه‌ها است که این مسئله در داروخانه‌هایی با متراژ کوچک نیز اهمیت دوچندانی دارد.

به طور مثال از داروخانه‌هایی با متراژ کوچک امکان استفاده از پیشخوان‌های بسیار بزرگ و جود ندارد به همین خاطر با در نظرگیری فضا می‌توان کانترها رو به اشکال مختلف قرارگیری و یا به‌صورت جداجدا برای هر بخش طراحی کرد.

در داروخانه‌های بزرگ نیز باید استفاده از پیشخوان‌ها به‌گونه‌ای باشد که برای شخص در ابتدای ورود گیج‌کننده نباشد و هر پیشخوان در جایی مناسب قرار گیرد و مسئولیت هر بخش به‌صورت خوانا و در محلی مناسب درج و قرار گیرد قابل رویت بوده و به‌راحتی بتوان آن را پیدا کرد.

همچنین اگر دارای بخش آبخوری و یا نوبت‌گیری در داروخانه خود هستید نباید به بخش صندوق و یا بخش تحویل دارو نزدیک باشد زیراکه منجر به ازدحام جمعیت در آن بخش‌ها می‌شود و امکان خطا را افزایش می‌دهد.

در طراحی‌های بروز داروخانه‌ها همه المان‌های موجود اعم از طراحی‌های سالن انتظار و صندوق و… در نظر گرفته می‌شود.

متریال بروز و باکیفیت

در طراحی قفسه‌ها در داروخانه علاوه بر دسترسی راحت و سریع به داروها باید به متریال مورد استفاده از آن توجه بسیار زیادی کرد بدین دلیل که اولین مسئله مورد توجه در این قفسه‌ها تمیزی آنهاست باید از متریالی استفاده کرد که بتوان به‌ آسانی قابل تمیزکردن باشد و هم دارای کیفیت مناسبی باشد که به آب و یا مایعات ضدعفونی حساسیت نشان ندهد.

علاوه‌ بر آن به علت قرارگیری محصولات در این قفسه‌ها و سنگینی آنها متریالی مورداستفاده قرار گیرد که دارای مقاومت مناسب و خوبی باشد.

درگذشته برای قفسه‌بندی‌ها از شیشه و فرفروژه بیشتر استفاده می‌شده است.

بیشتر بدانید: مروری بر طراحی صحیح داروخانه ها

امروزه برای طراحی قفسه‌ها استفاده از ام دی اف رایج‌تر است زیراکه علاوه بر جنبه زیبایی آن نبست به فرفروژه سبک‌تر و دارای استحکام مناسبی است.

همچنین این مسئله در استفاده از جنس و کیفیت مناسب کف‌پوش‌ها صدق می‌کند.

جنس کف‌پوش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که کثیفی کف را به شدت نمایان نکند و قابلیت تمیز شدن آسان را داشته باشد.

نورپردازی مناسب

نورپردازی مناسب و رنگ‌بندی و طراحی مناسب قفسه‌ها دو عامل مهم و مکمل یکدیگر هستند زیراکه اولین عامل جذب مشتری است و عاملی است که باعث می‌شود مشتری در داروخانه زمان بیشتری جهت خرید محصول زمان صرف کند.

نورپردازی به جهت زیبایی و همچنین خوانایی بهتر محصولات در نظر گرفته می‌شود همچنین وجود شیشه‌های سکوریت در نمای بیرونی داروخانه و داشتن دید مناسب از خارج داروخانه به داخل علاوه بر نورپردازی مناسب در روز به جلب مشتری نیز کمک بسزایی می‌کند.

رنگ‌بندی دکور

تمیزی در داروخانه‌ها و القا حس تمیزی بخش مهمی در استفاده از رنگ مناسب در دکور داروخانه‌ها است.

شما با به کاربری یکسری از رنگ‌های علاوه بر انتقال حس خوب به مشتری، حس پاکیزگی و نظم را به مشتری القا کنید.

البته باید بدین مسئله دقت کرد که به‌کاربردن رنگ روشن باید به‌گونه‌ای باشد که باعث نمایش آلودگی نشود و همچنین هماهنگی رنگ‌های بکار برده شده دارای اهمیت زیادی است.

سیستم تهویه و گرمایشی سرمایشی مناسب و بروز

به‌ طور کلی استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی مطبوع در ساختمان دارای اهمیت فراوانی است حال که این مسئله در داروخانه‌ ها به علت وجود محصولات در قفسه‌ها دارای اهمیت فراوانی است و همچنین وجود تهویه‌های مناسب به جهت ردوبدل کردن هوا به‌خاطر رفت‌وآمد بیماران در فصول مختلف اهمیت فراوانی دارد.

بیشتر بدانید: طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی داروخانه

علاوه بر جنبه سلامتی آن باید استفاده از محصولات جدید که به نسبت کم‌مصرف هستند با توجه‌ به کارکرد زیاد و دائمی این‌گونه موارد در داروخانه‌ ها دارای صرفه اقتصادی زیادی است.

برای استفاده از این محصولات نیازمند اقدامات زیرسازی است که به هنگام طراحی باید حتماً مدنظر داشته باشید.

افزایش امنیت

در بحث افزایش امنیت داروخانه می‌توان به بحث نصب دوربین‌های مداربسته و مشخص‌کردن محل مناسب در طراحی برای نصب این محصول به جهت پوشش‌دهی بهتر و بیشتر آن اشاره نمود.

علاوه‌برآن استفاده از شیشه‌های مقاوم و یا قفل شونده برای دکور محصولات به جهت کاهش سرقت در داروخانه‌ها را نیز باید در نظر داشت.


منبع: شهرآرا
لینک کوتاه مقاله: amajsaz.com/?p=10448

ارسال دیدگاه