امروزه در تمام بخش‌های جامعه، دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین عناصر به حساب می‌آید. در حرفه پزشکی هم این موضوع بسیار با اهمیت است، خصوصا هنگامی که درباره‌ی دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان صحبت می‌کنیم. مطب زنان زایمان مکانی است که نیاز به فضایی بدون ترس و استرس دارد، در واقع مکانی که در بدو ورود حس آرامش و امنیت را به بیمار یا مادر ببخشد.

امکانات و طراحی دکوراسیون مطب زنان زایمان باید به شکلی طراحی گردد که هم سلامت روحی و هم سلامت جسمی بیمار در نظر گرفته شود. پس فردی که به دنبال طراحی دکوراسیون مطب زنان است، باید با دیدی قوی و روانشناسی کار خود را آغاز کند. از این رو در این مطلب قصد داریم عناصر مورد نیاز در دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان را بررسی کنیم.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن در یونان

انواع دکوراسیون داخلی مطب زنان زایمان

دکوراسیون داخلی مطب زنان را می‌توان به سبک مدرن و کلاسیک طراحی کرد. ولی سبک مدرن سبکی است که امروزه نه تنها در طراحی مطب، بلکه در بخش‌های خدماتی و تجاری بسیار طرفدار دارد. زیرا به کارگیری عناصر دکوری، به سادگیِ بیشتر صورت می‌گیرد. لوازم دکوری مینیمال، خطوط شکسته در کف، سقف اتاقک شیشه‌ای، کنف، کولین و نور پردازی خطی عناصری هستند که در طراحی سالن و اتاق مطب زنان زایمان به کار می‌رود.

نورپردازی سقفی یکی از مزایای این نوع دکوراسیون است، زیرا با تابش نور خطی فاصله‌ی کف و سقف بیشتر نشان داده می‌شود. در طراحی مطب به سبک مدرن شلف‌های دیواری به کار می‌روند، که پرونده‌های پزشکی به راحتی در آن‌ها جای می‌گیرند و از فضا به طور بهینه‌تری استفاده می‌شود. اگر مطب دارای اتاق‌های متعددی است، می‌توان در میان بخش‌ها از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کرد.

اگر اتاق معاینه هم چندین قسمت دارد، باید با پارتیشن و نورپردازی متفاوت از هم جدا شوند. همچنین پارتیشن باید با شکل و اندازه مبلمان و صندلی تناسب داشته باشد. از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، استفاده از عناصر مشابه برای طرح بندی کف، سقف و دیوارها است. باید تمامی طرح‌ها مشابه هم و هارمونی رنگ‌ها و نورِ سه قسمت به یک دیگر نزدیک باشند.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی داروخانه ای مدرن در آلمان

طراحی سالن و اتاق مطب زنان

در طراحی دکوراسیون سالن یا اتاق مطب زنان زایمان، باید به زیبایی‌های بصری و هماهنگی آن‌ها با یکدیگر توجه کرد. البته با این‌که طراحی سالن یا اتاق مطب کاری پیچیده است، ولی با توجه به نکات ریز و جزئیات می‌توانید جذابیت‌های خاصی به فضا ببخشید. هنگام طراحی سالن باید به رنگ دیوار، نورپردازی و متریال استفاده شده دقت کنید.

اصولا هرچه طراحی مطب دوستانه‌تر، گرم و صمیمی‌تر باشد، حس آرامش بیشتری را به بیماران هدیه می‌دهد. همچنین این فضای صمیمی، حس مبتنی بر احترام و اعتماد را در مراجعه کننده ایجاد می‌کند. یکی از خلاقیت‌هایی که می‌توان در اتاق انتظار به کار گرفت، در نظر گرفتن فضایی خصوصی برای مادران شیرده است.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

متریال مورد استفاده در سالن انتظار مطب زنان زایمان

افرادی که به این مطب مراجعه می‌کنند بیمارانی هستند که دوره بیماری را پشت سر می‌گذارند و یا در دوره‌ی بارداری خود هستند. پس باید در اتاق انتظار از صندلی‌های مناسب مطب زنان زایمان استفاده گردد. این مبلمان و صندلی‌ها باید طوری طراحی گردند که فرد به راحتی بتواند روی آن بنشیند. یعنی ارتفاع صندلی خیلی بلند و کوتاه نباشد و قسمت زیرین آن با توجه به شرایط بیماران تهیه گردیده باشد. از طرفی باید حتما به اندازه‌ی مراجعه کننده‌ها صندلی مهیا گردد تا بیماران به راحتی بنشینند.

استفاده از تابلو و آثار هنری از دیگر مواردی است که می‌تواند بر جذابیت فضا بیفزاید. این قاب‌های دیواری و استیکرها اگر در زمینه‌ی کاری مرتبط باشند، تاثیر بیشتری خواهند داشت. اگر دقت کرده باشید در بیشتر مطب‌ها در ابتدای ورود عکس مادر باردار یا مادری به همراه فرزندش را مشاهده می‌کنید. گل و گیاه و آکواریوم از مواردی هستند که حس نشاط، ایمنی و حس زندگی را به وجود می‌آورند. استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی مطب زنان زایمان، نه تنها به بیمار آرامش می‌بخشد بلکه نشان می‌دهد که پزشک به همه جزئیات و شرایط اهمیت می‌دهد.

به علاوه در اتاق انتظار و بر روی میز حتما دستمال کاغذی بگذارید و برای راحتی بیشتر بیماران یک چوب لباسی قرار دهید. وجود چندین روزنامه و مجله موجب سرگرمی خوبی برای مراجعه کنندگان می‌شود. همچنین وجود یک آب سرد کن و دستگاه تهویه هوا ضروریست. به علاوه نوع کفپوش مطب بسیار اهمیت دارد، زیرا کف پوش محلی برای رشد انواع قارچ و انتشار انواع بیماری هاست، پس باید در انتخاب آن دقت کرد. لازم به ذکر است که باید تمامی متریال مورد استفاده ضد حساسیت باشند.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

بیشتر بخوانید: طراحی داروخانه ای عجیب در اسپانیا

بخش پذیرش مطب زنان

این بخش باید طوری طراحی گردد که پرسنل دید مناسب و کنترل خوبی نسبت به بخش انتظار، درب‌های ورودی و خروجی و رفت و آمدها داشته باشند. نوع پیشخوان و طراحی آن باید از نظر ظاهری، اندازه و رنگ استاندارد باشد و با توجه به کاربری مطب طراحی گردد. همچنین باید طوری ساخته شود که بیماران به راحتی کارمند بخش پذیرش را ببینند و با او صحبت کنند.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

رنگ های مناسب مطب مامایی

شاید بتوان گفت که رنگ‌ها اولین ویژگی هستند که در هنگام ورود به مطب به آن‌ها خیلی توجه می‌شود. استفاده از رنگ مناسب باعث ایجاد آرامش شده و در از بین بردن استرس تاثیر زیادی دارد. از طرفی فضای کلینیک باید طوری باشد که حس نو بودن و مفهومی نوآورانه را به نمایش بگذارد و با کاربری فضا مطابقت داشته باشد. ابتدا باید توجه داشته باشید که برای ترکیب رنگ‌ها به سرد و گرم بودن و هارمونی آن‌ها توجه کنید.

استفاده از رنگ‌های سبز و زرد به عنوان رنگ های مناسب مطب زنان و مامایی پیشنهاد می‌گردند، چرا که ترکیب این دو به مادر و کودک حس امید می‌بخشند. همچنین این دو رنگ، نماد زندگی و بهره‌وری هستند که کاملا با ویژگی مطب زنان و زایمان مطابقت دارد. رنگ سفید و طوسی رنگ‌هایی خنثی هستند که در کنار تم‌های رنگی مثل سبز و آبی، از جمله رنگ های مناسب مطب مامایی و زنان به شمار می‌روند.

استفاده از ترکیب رنگ آبی و سبز نه تنها آرامش بخش هستند، بلکه احساس شادی را به مادر و نوزاد انتقال می‌دهند. بهتر است رنگ‌های اتاق مطب و سالن مطب زنان مشابه باشد تا بیمار قبل از وارد شدن به اتاق آشنایی نسبی با فضا پیدا کرده باشد. ولی برای خلاقیت بیشتر خوب است که رنگ‌ها از لحاظ تیرگی و روشنی تغییر کنند. عموما در اتاق معاینه، رنگ روشن‌تری نسبت به سالن استفاده می‌شود. زیرا اتاق معاینه جایی است که بیمار به بیشترین آسایش و راحتی نیاز دارد و رنگ روشن در این موضوع موثرتر است.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

بیشتر بخوانید: مروری بر طراحی داخلی داروخانه گرانادا

نورپردازی در مطب زنان

نورپردازی مطب با توجه به میزان نور طبیعی مطب متفاوت است. اگر پزشک در زمان نور کمتر و بعد از ظهر مشغول به فعالیت است، باید نورپردازی بهت و بیشتری صورت گیرد. متاسفانه بسیاری از فضاهای پزشکی نور مناسبی ندارند و این قضیه در روحیه بیماران تاثیرگذار است. البته سنگ‌های کف هم نقش مهمی در انعکاس نور و نماش بهتر رنگ‌ها ایفا می‌کنند. پس سعی کنید کف پوشی را انتخاب کنید که حس فصا و نور آن را از بین نبرد. نورپردازی سقفی گزینه‌ی بسیار مهمی در جلوه دهی رنگ‌ها به شمار می‌رود.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

پارتیشن مناسب صندلی ژینکولوژی

در بررسی و معاینه زنان از صندلی‌هایی اسفاده می‌شود که به اصلاح صندلی‌های ژینکولوژی نام دارند. این صندلی‌ها باید به گونه‌ای طراحی گردند که فرد بیمار به راحتی روی آن قرار بگیرد و برای نشستن مشکلی نداشته باشد. از طرفی باید صندلی فراهم گردد که پزشک با دقت بالا به معاینه و درمان بیمار بپردازد. اما موضوع قابل توجه دیگر پارتیشن صندلی ژینکولوژی است، که باید با دکور فضای کلی اتاق و مطب هماهنگی داشته باشد.

از طرفی پارتیشن باید طوری قرار گیرد که در عین جلوه‌ای زیبا و کیفیت بالا، دارای ابعاد مناسبی نیز باشد. ابعاد مناسب و جدا شدن صندلی از فضای اتاق باعث می‌گردد بیمار حس آرامش و راحتی داشته باشد. پارتیشن‌ها یا متحرک هستند یا ثابت، که با توجه به نیاز پزشک تهیه می‌گردند. همچنین استفاده از پارتیشن دوجداره برای صندلی ژینکولوژی، آن بخش را در برابر صدا عایق کرده و حس بهتری را ایجاد می‌کند.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

نتیجه گیری

همانطور که عنوان شد، برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب زنان زایمان باید عملکرد فضایی، استفاده درست از عناصر و رنگ‌ها به شکلی هوشمندانه صورت بگیرند. در حقیقت دیگر جنبه فیزیکی مکان مد نظر نیست، بلکه باید فرد مراجعه کننده به لحاظ روحی هم حس آرامش داشته باشد.

به همین جهت برای طراحی که به شکل اختصاصی بر روی دکوراسیون مطب زنان زایمان صورت می‌گیرد، باید در هر نوع تغییر روانشناسی حجم‌ها، روانشناسی رنگ‌ها و روانشنانسی اجسام به خوبی در نظر گرفته شوند. در این صورت فضایی مناسب و آرامش دهنده برای خانم‌ها و مادران ایجاد می‌شود. در ادامه چند نمونه دیگر از دکوراسیون داخلی مطب زنان زایمان را با شما به اشتراک می‌گذاریم.


منبع: خط معمار      /      لینک کوتاه مقاله: amajsaz.com/?p=10344