توصیه های مهم در مقابله با کرونا ویروس

 

  • مرتبا دست های خود را بشوییم

دستهای خود را مرتب با آب و صابون بشویید و یا از ژل (مایع) الکلی برای ضدعفونی  و پاک کردن دست ها حتی اگر واضحا کثیف نیستند،  استفاده کنید.

شستشوی دست ها با آب و صابون یا استفاده از ژل (مایع) الکلی می تواند ویروس غیر قابل رویت روی دست ها را از بین ببرد.

 

  • برای سیستم تنفسی خود ارزش قائل باشیم

هنگام عطسه یا سرفه، جلوی دهان و بینی تان را با دستمال بپوشانید یا در صورت نبود دستمال، از آرنج تان برای جلوگیری از انتشار ترشحات استفاده کنید. بعد از عطسه یا سرفه، دستمال را بلافاصله در سطل زباله در دار بیاندازید و دست هایتان را با ژل (مایع) الکلی یا آب و صابون ضدعفونی کنید.

پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه از پخش شدن میکروب ها و ویروس ها جلوگیری می کند. اگر هنگام عطسه یا سرفه از دست ها استفاده می کنید، حتما آنها را بشویید چون دست های آلوده می توانند اشیا یا اطرافیان را آلوده کنند.

 

  • در روابط اجتماعی فاصله را رعایت کنیم

در روابط اجتماعی، حداقل ۱ متر (۳ پا) از دیگران فاصله بگیرید به خصوص با افرادی که عطسه یا سرفه می کنند و یا تب دارند.

وقتی فرد مبتلا به بیماری تنفسی مثل کووید-۱۹ عطسه یا سرفه می کند، قطرات و ترشحات حاوی ویروس به اطراف پخش می شود و اگر چنین فردی نزدیک شما باشد، ویروس به راحتی وارد سیستم تنفسی می شود.

 

    • قسمت های حساس صورت مثل دهان، چشم و بینی را لمس نکنیم

    دست ها به علت تماس با سطوح آلوده به راحتی می توانند ویروسی شوند. اگر دست های آلوده را به چشم، بینی یا دهان بزنید، ویروس از سطوح آلوده وارد بدن می شود و بدن را ویروسی می کند.

     

    • در صورت احساس تنگی نفس، سرفه و تب، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

    اگر به منطقه آلوده به کروناویروس سفر کرده اید، پزشک را در جریان بگذارید و یا اگر در تماس نزدیک با افرادی بوده اید که به مناطق آلوده به ویروس تردد داشته اند و یا دچار علایم تنفسی هستند، به پزشک اطلاع دهید.

    در صورت داشتن تب، سرفه و تنگی نفس فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید چون این علایم ممکن است ناشی از عفونت تنفسی یا سایر بیماری های جدی باشد. علایم تنفسی همراه با تب می تواند دلایل زیادی داشته باشد و به سابقه سفر و بیماری ها بستگی دارد که یکی از این بیماری ها می تواند کروناویروس یا کووید-۱۹ باشد.

     

    • اگر به مکان های آلوده نرفته اید اما دچار علایم تنفسی شدید..

    در صورتی که به مناطق آلوده به ویروس سفر نکرده اید اما دچار علایم تنفسی خفیف شده اید، بهداشت دست و سیستم تنفسی را با دقت رعایت کنید و تا زمان بهبودی کامل در منزل بمانید.