چیدمان داخلی مناسب برای داروخانه، در ارائه فضایی دلپذیر و کاربردی برای کارکنان و مراجعه‌کنندگان بسیار مهم است. یک پلان چیدمان کارآمد می‌تواند تجربه مشتری را بهبود ببخشد، حس حرفه‌ای‌بودن را انتقال دهد و فضای کار راحتی را برای کارکنان فراهم آورد. اگر در حال راه‌اندازی یک داروخانه جدید هستید یا اینکه می‌خواهید طراحی داروخانه فعلی خود تغییر دهید، باید در انتخاب چیدمان پلان آن، نهایت دقت و وسواس را داشته باشید تا بهترین و کارآمدترین فضا را ایجاد کنید. برای کمک به شما، در این مقاله قصد داریم تا بهترین پلان داروخانه با متراژها و شکل‌های مختلف را معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع چیدمان بر اساس پلان داروخانه

چیدمانی که برای داروخانه خود انتخاب می‌کنید، باید متناسب با متراژ و شکل زمین (نوع پلان) آن باشد تا بتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید. با علم به این موضوع، در این قسمت شما را با بهترین و کارآمدترین چیدمان هایی که می‌توان برای یک داروخانه اجرا کرد، آشنا می‌کنیم.

چیدمان در پلان مستطیل کوچک

بهترین چیدمان و پلان داروخانه مستطیل شکل با متراژ کوچک این است که  بخش کانتر به‌صورت L یا خطی طراحی شود. همچنین با توجه به کمبود فضا، فاصله بین کانتر و قفسه‌ها کمتر از میزان استاندارد در نظر گرفته می‌شود تا فضای کافی برای بخش مراجعه‌کنندگان وجود داشته باشد.

در پلان مستطیل شکل با متراژ کم ، امکان مانور زیادی وجود ندارد و با چیدمان مناسب فقط میتوان نهایت استفاده را از وضعیت موجود داشت و منظورمان از مانور زیاد در ظاهر داروخانه است. البته اگر ملک یک نیم‌طبقه اضافی داشته باشد، می‌توان یک بخش را به بخش نمایشی و قسمت دیگر را به انبار اختصاص داد.

چیدمان در پلان مستطیل متوسط

در این شکل پلان هم، می‌توان چیدمان کانتر را به‌صورت L در نظر گرفت. همچنین بخش نشیمن نباید در وسط داروخانه قرار بگیرد، زیرا موجب محدودشدن دسترسی می‌شود. در پلان مستطیل متوسط، بالانس مناسبی بین متراژ انبار و بخش نمایشی ایجاد می‌شود. اگر ملک دارای نیم‌طبقه باشد، یک بخش کامل به قسمت نمایشی و یک طبقه به انبار اختصاص می‌یابد.

چیدمان در پلان مستطیل بزرگ

بهترین شکل برای پلان داروخانه است، زیرا فضای مناسبی برای مانور دارد و می‌توان چیدمان‌های مختلف با طراحی های زیبایی برای آن اجرا کرد. در پلان مستطیل بزرگ این امکان وجود دارد که کانتر به‌صورت U شکل پیاده‌سازی شود و به‌همین‌خاطر فضای مراجعه‌کننده بزرگی دارد. همچنین می‌توان از اپن‌شلف استفاده و بخش نشیمن را در وسط یا در کناره، جانمایی کرد.

چیدمان در پلان اتوبوسی

اگر ملک مورد نظر، عرض کمی داشته باشد،به آن پلان اتوبوسی میگویند. در این پلان برای استفاده حداکثری از فضا، معمولا بخش انبار بزرگ‌تر از بخش نمایشی در نظر گرفته می‌شود. در غیراین‌صورت، بخش زیادی از فضا بلااستفاده خواهد ماند.

بهترین چیدمان  برای این داروخانه، طرح اپن‌شلف است. در این طرح، قفسه داروخانه در دوطرف نصب و کانتر سرتاسری حذف می‌شود. بدین ترتیب فضای نمایشی قابل‌قبولی به‌دست می‌آید.

چیدمان در پلان با شکل خاص

این چیدمان  برای ملک‌هایی در نظر گرفته می‌شود که شکل پلان منظمی نداشته باشند. برای اینکه بتوان بهترین پلان جانمایی را برای این نوع ملک‌ها طراحی و اجرا کرد، موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • استفاده حداکثری از فضا
  • جانمایی اصولی بخش‌های مختلف
  • زیبایی همراه با کاربردی بودن
  • انتخاب رنگ مناسب برای بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضا
  • استفاده از سبزینگی در جای مناسب
  • نشیمن و فضای انتظار مطلوب
  • نورپردازی اصولی و کاربردی

انواع پلان داروخانه بر اساس متراژ

همان‌طور که متوجه شدید، متراژ ملک مورد استفاده برای داروخانه، تاثیر زیادی در پلان چیدمان یا جانمایی مناسب آن دارد. درست است که قدرت اجاره یا خرید برای انتخاب ملک مقدم است، اما آشنایی با انواع پلان به شما کمک می‌کند تا ملک بهتری را برای داروخانه خود انتخاب کنید. برای همین در این قسمت شما را با انواع پلان داروخانه بر اساس متراژ آشنا می‌کنیم.

متراژ زیر ۵۰ متر

برای متراژهای کوچک، هرچقدر شکل ملک به مربع نزدیک‌تر باشد، می‌توان پلان جانمایی بهتری برای آن طراحی کرد. توصیه ما برای متراژهای کمتر از ۵۰ متر، طرح اپن‌شلف است تا بتوان از تمام فضاها برای قفسه‌بندی و نمایش محصولات استفاده کرد. همچنین در صورت وجود نیم‌طبقه، با اینکه بخشی از فضا برای راه‌پله یا بالابر استفاده می‌شود، می‌توان چیدمان بهتری انجام داد. به‌عنوان مثال این امکان وجود دارد که از فضای زیر نیم‌طبقه برای نسخه‌پیچی و از نیم‌طبقه برای انبار، اتاق مدیریت و استراحت بهره برد.

متراژ بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر

در صورتی‌که ملک مورد نظر دارای طول و عرض متناسبی باشد (اتوبوسی نباشد و به مربع نزدیک باشد)، برای چیدمان کانتر به شکل U ایده‌آل است. همچنین اگر چیدمان L را برای کانتر ترجیح می‌دهید، برای این‌که فضای بلااستفاده کمتری ایجاد شود، می‌توان از ویترین، قفسه‌های اپن‌شلف یا فضای دکوراتیو که فقط جنبه زیبایی دارند، استفاده کرد. به‌علاوه برای متراژ بین ۵۰ تا ‍۱۰۰ متر، اجرای نشیمن جزیره‌ای، به داروخانه ظاهری مدرن می‌بخشد.

متراژ بالای ۱۰۰ متر

برای متراژهای بالا می‌توانید قفسه‌های گوندولا به کار ببرید تا فروش و زیبایی بیشتری را تجربه کنید. همچنین در متراژهای بالای ۱۰۰ متر، امکان نصب قفسه و ویترین برای فروش تخصصی در لاین‌های مختلف وجود دارد.

در این مقاله تلاش کردیم تا چیدمان مناسب پلان داروخانه برای متراژ و اشکال مختلف را معرفی کنیم تا بتوانید دید بهتری نسبت به طراحی داخلی داروخانه خود پیدا کنید. پیشنهاد آماج ساز برای انتخاب ملک داروخانه، متراژ بالای ۸۰ متر با شکل نزدیک به مربع است، زیرا کارایی و زیبایی بیشتری ارائه می‌دهد و دکوراسیون‌های مختلف در آن قابل اجراست. همچنین پلان اتوبوسی را برای هیچ یک از متراژها توصیه نمی‌کنیم، چون دید خطی و فضای محدودی برای مراجعین و پرسنل دارد. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.