انتخاب رنگ داروخانه از مهم‌ترین اقداماتی است که طراحان داخلی داروخانه برای ارتقا هویت بصری داروخانه انجام می‌دهند. در این مقاله به صورت تخصصی انواع رنگ بندی داروخانه را بررسی کردیم. برخی از رنگ‌ها برای طراحی داخلی داروخانه در ایران مرسوم نمی‌باشند و حتی بعضی از رنگ‌ها ممکن است برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه شما مشکلات قانونی به وجود آورند.

هویت بصری داروخانه چیست؟

هویت بصری داروخانه متشکل از موارد زیر است :

طراحی لوگو داروخانه

انتخاب رنگ برند داروخانه

طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه

طراحی داروخانه اثر بسیار مهمی بر برند آن دارد. هویت بصری هر کسب و کاری متشکل از مواردی است که شخصیت برند، ظاهر برند و هویت آن را شکل می‌دهند. دکتر‌های گرامی و داروسازان محترم توجه داشته باشند که برای افزایش درآمد داروخانه باید در جهت برندسازی آن بسیار کوشش کرد. فرایند جذب مشتری و حفط مراجعه کنندگان داروخانه امری تخصصی است. بدون داشتن یک هویت بصری منسجم مشتریان و مراجعه کنندگان بسیار پراکنده خواهند شد. باید از خودمان بپرسیم که ارتباط هویت بصری داروخانه با رنگ معماری داخلی آن چیست؟ طی تحقیقات به عمل آمده دریافتیم که مشتریان داروخانه نخست به رنگ طراحی داخلی داروخانه توجه می‌کنند!

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی داروخانه

مراجعه کنندگان داروخانه، داروخانه را با رنگ‌ آن به یاد می‌آورند. در ذهن مشتریان داروخانه رنگ برجسته‌ ترین بخش داروخانه بعد از رفتار پرسنل داروخانه است. اگر روانشناسی رنگ داروخانه شما درست انجام شود، می‌تواند در افزایش فروش داروخانه، افزایش راندمان کاری پرسنل داروخانه، افزایش آرامش و اعتماد به نفس مشتریان داروخانه انجام شود. روانشناسی نقش مهمی در انتخاب بهترین رنگ‌ها برای داروخانه شما را دارد. هر رنگ یک معنی و یک اثر روانی دارد. رنگ‌ها قدرت تغییر تصمیمات و اثر گذاری بر روحیه انسان‌ها را دارند. در نتیجه نباید صرفا بر اساس سلیقه دکتر‌ها و داروسازان محترم اقدام به انتخاب رنگ برای داروخانه کرد.

انواع رنگ بندی داروخانه

رنگ بندی داروخانه انواع و اقسام مختلفی دارد. اما رنگ‌های مکملی وجود دارند که در اکثر داروخانه‌ها بسیار استفاده می‌شوند. برای مثال رنگ‌های سفید، خاکستری، سیاه از رنگ‌های مکملی هستند که در طراحی داروخانه بسیار استفاده می‌شود. اما رنگ‌های هدف و اصلی داروخانه هر رنگی می‌تواند باشد. رنگ‌هایی نظیر آبی، سبز، زرد، رنگ‌های طرح چوب، رنگ‌های طرح سنگ و حتی بنفش یا صورتی! بنابراین انواع رنگ بندی داروخانه در طراحی داخلی داروخانه وجود دارد که هر کدام معنی و مفهوم خاص خود را می‌رساند.

اثر طیف رنگ‌های آبی در طراحی داروخانه

رنگ‌های آبی از طیف‌های مختلف مانند آبی کاربنی، لاجوردی و آبی آسمانی از معروف ترین رنگ‌ها و پر استفاده ترین رنگ‌ها برای طراحی داروخانه و محیط‌های درمانی هستند که در کنار رنگ سفید و خاکستری بسیار استفاده می‌شوند. ذات سرد رنگ آبی باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و افزایش آرامش ذهنی مراجعه کنندگان داروخانه می‌شود. رنگ آبی نمادی در درمان و بهبود است. رنگ آبی را می‌توان تلاشی برای بهتر شدن دانست و برای استفاده در طراحی داروخانه بسیار مناسب است.

اثر طیف رنگ‌های سبز در طراحی داروخانه

طیف رنگ‎‌های سبز از دومین رنگ‌هایی است که به عنوان رنگ درمان شناخته می‌شود. ریشه رنگ سبز در طبیعت و طبیعی بودن است و سلامت طبیعی از معنی‌های مهم رنگ سبز است. طراحی داروخانه به رنگ سبز یا حداقل استفاده از دکوراسیون سبز از مهم ترین و خلاقانه ترین انتخاب‌های طراحی داروخانه است. رنگ سبز می‌تواند روحیه مشتریان داروخانه را آرام کند و محیط را برای ایشان دلپذیر تر سازد. رنگ های سبز در طراحی داروخانه بسیار خاص هستند و به آن ‌ها به توجهی شده است.

اثر طیف رنگ‌های کرمی در طراحی داروخانه

رنگ‌های کرمی نماد پوست هستند. رنگ‌های کرمی و سفید بهترین ترکیب برای داروخانه‌هایی هستند که می‌خواند بر روی فروش محصولات پوستی تمرکز کنند. ترکیب رنگ‌های کرمی و خاکستری می‌تواند در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه شما معجزه کند. طراحی داخلی داروخانه اگر بخواهد با رنگ‌های چوب یا طرح چوب ترکیب شود می‌تواند از رنگ‌های کرمی استفاده کند. رنگ‌های کرمی از دلباز ترین رنگ‌هایی است که می‌توان از آن‌ها برای طراحی دکوراسیون داروخانه استفاده کرد.

بهترین رنگ برای طراحی داروخانه چیست؟

بهترین رنگ برای طراحی داروخانه استفاده از ترکیب رنگ‌های سفید و آبی یا سفید و سبز است. این دو ترکیب که به رنگ‌های درمانی معروف هستند اثر بسیار مناسبی بر مراجعه کنندگان و مشتریان داروخانه می‌گذارند. البته مبحث انتخاب رنگ ابعاد سلیقه شناسی نیز دارد و به سلیقه دکتر یا صاحب داروخانه نیز وابسته است. اما بهتر است از رنگ‌هایی که در بازار داروخانه ایران مرسوم هستند استفاده شود تا مشتریان آن ها را راحت تر درک کنند.

پر استفاده ترین رنگ برای طراحی داروخانه چیست؟

طرح چوب و طرح سنگ از پر استفاده ترین رنگ‌هایی هستند که برای دیزاین داخلی داروخانه از آن‌ها استفاده می‌شود. قدرت ترکیب طرح چوب و طرح سنگ با اکثر رنگ‌های دیگر مانند آبی، سبز، کرمی، سفید یا حتی سیاه باور نکردنی است! این دسته از رنگ‌ها مورد تقاضای اکثر داروخانه‌ها در سراسر ایران هستند و خواهان بسیار زیادی دارند. ضمن تفاوت های بنیادی در انواع طرح چوب یا طرح سنگ، جذابیت بصری این دو متریال شگفت انگیز است.

متفاوت ترین ایده انتخاب رنگ برای طراحی داروخانه در ایران

رنگ بنفش و صورتی از متفاوت ترین رنگ‌هایی است که در طراحی داخلی داروخانه استفاده می‌شود و اثر مناسبی بر جذب مخاطب به علت یونیک و متفاوت بودن رنگ دارد! رنگ بنفش به تازگی بسیار مورد استفاده داروخانه‌های تازه تاسیس قرار می‌گیرد و به همراه ترکیب رنگ صورتی و سفید در بین مشتریان داروخانه از استقبال خوبی برخوردار شده است. ترکیب رنگ بنفش و سفید و همچنین صورتی و سفید بسیار چشمگیر است.

چه نماد‌هایی در طراحی داروخانه ممنوع است؟

بر اساس قوانین و ضوابط تاسیس داروخانه، نمادهایی در طراحی داروخانه وجود دارد که استفاده آن در ایران ممنوع است. برای مثال در شهر مشهد مقدس استفاده از علامت + یا همان علامت مثبت به علت شباهت آن با صلیب ممنوع است و اجازه استفاده از آن وجود ندارد. بنابراین توجه کنید که در طراحی داخلی داروخانه خود از رنگ‌های ممنوع و رنگ‌های غیر مرسوم و نمادهایی که نسبت به آن‌ها حساسیت وجود دارد استفاده نکنید.

اثر رنگ‌های تیره در نورپردازی داخلی داروخانه

چه رنگی انبار دارویی داروخانه مناسب است؟

رنگ سفید بهترین رنگ برای طراحی داخلی انبار داروخانه است. استفاده از رنگ سفید در طراحی داخلی انبار دارویی داروخانه موجب می‌شود که فضا بزرگ تر دیده شود و دارو‌ها بهتر دیده شوند و انبارداری داروخانه را آسان تر می‌کند.

هر چه رنگ‌های استفاده شده در داروخانه تیره تر باشند باید رنگ‌های مکمل بهتری برای آن‌ها انتخاب شود تا نورپردازی داروخانه تضعیف نشود. استفاده از رنگ‌های تیره ارتباط مستقیمی با نورپردازی بیشتر در داروخانه دارد. از سری ترکیب‌های موفق رنگ تیره می‌توان به سیاه طرح سنگ به رگه‌های طلایی و خاکستری یا فیلی اشاره کرد. پس توجه داشته باشید که رنگ‌های داروخانه بر نورپردازی آن اثر بسیاری دارند.

اتاق مشاوره داروخانه باید چه رنگی باشد؟

بهتر است در طراحی اتاق مشاوره داروخانه از رنگ‌های خنثی و ارامش بخش استفاده شوند که فضا را بزرگ تر نشان می‌دهد. مانند رنگ‌های سفید یا آبی آسمانی یا طرح چوب و استفاده از عناصر سبز مانند گیاه که جو اتاق مشاوره را پویا و سرزنده و طبیعی نگه دارد.

قفسه‌های داروخانه باید چه رنگی باشند؟

هر رنگی می‌توان داشته باشد اما بهتر است از رنگ‌های مکمل مانند سفید یا خاکستری استفاده شود چرا که بر اساس هر طراحی رنگ های قفسه های داروخانه می‌تواند متفاوت باشد اما شرط استفاده از هر رنگ در طراحی قفسه ها این است که آن رنگ محیط را باز تر نشان بدهد.