اتاق مشاوره داروخانه بخش کوچکی از یک داروخانه است. اتاق مشاوره داروخانه با وجود کوچک بودنش یکی از قسمت‌های پر اهمیت در طراحی داروخانه به حساب می آید. قوانین جدید سازمان غدا و دارو استاندارد‌های طراحی اتاق مشاوره داروخانه را متحول کرده است. تقضای مردم و بازار برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر شده. ضمنا سود قابل توجهی برای داروخانه‌ها در فروش محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارد. این دو علت باعث شد طراحی اتاق مشاوره دارویی داروخانه مهم شود. با طراحی استاندارد داروخانه مشتریانی که در محیط کوچک اتاق مشاوره هستند هرگز خسته نخواهند شد و به راحتی می توان در مورد محصولات و سوالات مراجعین راهنمایی کرد. در این مقاله به معرفی اتاق مشاوره داروخانه و دلیل ضرورت وجود آن از نظر سازمان غذا و دارو و استانداردهایی که باید در طراحی آن رعایت شود پرداختیم.

اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

اتاق مشاوره داروخانه مکانی مجزا در طراحی دکوراسیون داروخانه است که مشتریان و بیماران در آن به دریافت خدمات مشاوره دارویی از مسئولین داروخانه می‌پردازند. اتاق مشاوره داروخانه فراتر از یک امکانات بلکه بخشی از امتیازات یک داروخانه است. برای تاسیس داروخانه و دریافت مجوز آن طراحی دکور اتاق مشاوره داروخانه بسیار مهم و حیاتی است. ضمن این مطلب که برای فروش بسیاری از کالاهای آرایشی و بهداشتی و مراقبت‌های پوستی که امروزه طرفداران خاص خود را با توجه حساسیت های پوستی دارد‌، ارائه خدمات مشاوره الزامی می‌باشد. به سخن دیگر اتاق مشاوره دارویی یا اتاق مشاوره دارویی محل تبادل مشاوره بین مشاور داروخانه و بیماران است.

چرا به اتاق مشاوره داروخانه نیاز داریم؟

طبیعتا داروخانه یک فضای عمومی است که مراجعه کننده نمی‌تواند به راحتی سوال‌های شخصی در زمینه های مختلف را در آنجا مطرح کند. به همین علت سازمان غذا و دارو با توجه به راحتی بیمار و حریم شخصی او امتیازاتی را برای طراحی اتاق مشاوره دارویی برای داروخانه‌ها در نظر دارد تا افراد سوالات خود را به صورت خصوصی با شخصی متخصص در عرصه دارو در میان بگذارد تا مشاوره صحیح دریافت کند. مسئول مشاوره داروخانه نیز با توجه به شناختی که از حساسیت ها و آلرژی های بیمار دارد ، دارویی سازگار با سیستم بدنی فرد معرفی می کند.  برای یک مشاوره عالی نیاز به یک اتاق مشاوره عالی نیز وجود دارد. در صورتی که به مشاوره به بیماران در داروخانه شما اعتقادی وجود دارد، باید به اتاق مشاوره داروخانه نیز توجه کنید.

استاندارد های اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

به مجموعه شرایط و ضوابطی که یک داروخانه باید برای اتاق مشاوره داروخانه خود تدارک ببیند استانداردهای طراحی اتاق مشاوره داروخانه می‌گویند. این استانداردها توسط سازمان غذا و دارو تهیه و تدوین می‌شود. البته باید در نظر بگیرید که سلیقه و ابتکار عمل صاحب داروخانه و دکتر های محترم می‌تواند دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق مشاوره داروخانه را متفاوت و چشمگیر کند!

استاندارد های اتاق مشاوره حداقل‌هایی هستند که باید برای یک اتاق مشاوره مناسب و کاربردی پیاده سازی شود اما شما می‌توانید با حسن انتخاب خای خود در چیدن و دکوراسیون داخلی اتاق مشاوره نظر بیماران و مشتریان داروخانه خود را به این بخش جلب کنید. همانطور که در مقاله های مختلف دیگری به این قضیه اشاره کردیم؛ بیماران می‌بایست از طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه احساس امنیت و اعتماد کنند. در طراحی اتاق مشاوره که یکی از مهم ترین بخش های هر داروخانه است نیز باید این اتفاق رخ دهد. درواقع داروخانه ها با داشتن یک اتاق مشاوره عالی و دنج می‌توانند فروش کالا ها و محصولات خود را تقویت بخشند.

ابعاد استاندارد اتاق مشاوره داروخانه

بر اساس پتانسیل‌های داروخانه ابعاد متفاوتی دارد. حداقل ابعاد استاندارد اتاق مشاوره داروخانه از ۲ متر مربع تا ۸ متر مربع می‌باشد. اما به صورت کلی در نظر بگیرید که هر اتاق مشاوره باید برای دو صندلی یعنی بیمار و مسئول مشاوره تجهیز شود و کمتر از دو متر مربع برای طراحی و اجرای دکوراسیون اتاق مشاوره داروخانه ناممکن است. البته در دکوراسیون اتاق مشاوره  قفسه کالاهای ارایشی و بهداشتی قابل قرار گیری است تا موجب فروش محصولات مراقبت پوستی شود. مشاوره تخصصی و نیمه تخصصی در اتاق مشاوره دارویی نیاز به امکانات دیگری نیز دارد، برای مثال جهت پرزنت و معرفی داروهای بدن سازی نیاز به راهنمای کامل دارویی از مکمل‌های بدنسازی دارد.

انتخاب رنگ اتاق مشاوره داروخانه

رنگ شناسی و معماری درمانی در طراحی دیزاین اتاق مشاوره بسیار اهمیت دارد. رنگ هایی که به بیمار احساس آرامش می‌دهند بسیار نیستند! شناخت رنگ های مناسب نیاز به دانش روانشناسی رنگ ها دارد. در انتخاب رنگ اتاق مشاوره می‌بایست دقت عمل بالایی داشت. بیمار باید به ما یعنی داروخانه و مسئول فنی داروخانه یا کسی که در حال مشاوره دادن است اعتماد کند. در نظر بگیرید که انتخاب رنگ های اتاق مشاوره می‌بایست با نظر تخصصی معمار حرفه ای انجام شود. رنگ‌های سرد موجب آرامش مناسب برای جلب اعتماد هستند. رنگ‌های گرم هیجان را افزایش می‌دهند و در مسائلی که فروش حائز اهمیت است معتبر هستند. رنگ‌هایی مانند سیاه و سفید که خنثی می‌باشند بهتر است در فضا اتاق مشاوره داروخانه کمتر استفاده شوند یا در چشم نباشند.

سیستم تهویه هوای اتاق مشاوره داروخانه

داشتن فضایی با هوای مطلوب و نبود بوی اذیت کننده دارو باعث ماندگاری بیشتر مشتری در اتاق مشاوره داروخانه خواهد بود. رفت آمد زیاد در اتاق مشاوره داروخانه باعث وجود بوی نا مطبوع در فضا خواهد شد. سیستم تهویه هوا از ابزار های مهم در طراحی اتاق مشاوره دارویی است که به ایجاد فضای پاک و دلنشین کمک خواهد کرد.

مسئول اتاق مشاوره دارویی کیست؟

مسئول فنی داروخانه یا مسئول اتاق مشاوره دارویی کسی است که با دانش و اطلاعات جامع خود از داروها انها را به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه و مشورت می دهد. مسئول مشاوره دارویی نقش رهبری داروخانه در فروش محصولات بهداشتی و آرایشی را دارد. فروش محصولات بهداشتی و آرایشی از مهم‌ترین

چیدمان و دکوراسیون اتاق مشاوره داروخانه

موارد زیر می تواند بخشی از دکوراسیون داخلی یک داروخانه باشد تا چیدمان اتاق مشاوره را جذاب کند :

  • استفاده از گل و گیاه در چیدمان داروخانه‌
  • تابلو‌های دکوراتیو داروخانه
  • صندلی و نشیمن راحتی داروخانه
  • تجهیزات کار مسئول فنی مانند سیستمی برای پیگیری سابقه بیمار

کاربرد های طراحی اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

اتاق مشاوره داروخانه کاربرد‌های مشخصی دارد اما به صورت غیر مستقیم بر بازاریابی کالا‌های ارایشی و بهداشتی اثر گذار است. با وجود اتاق مشاوره دارویی بیمار یا مراجعه کننده ترغیب به استفاده بیشتر از خدمات داروخانه می‌شود و می‌توان کالا‌های بیشتری را برای فروش به او عرضه داشت.

  • ارائه خدمات تخصصی یا نیمه تخصصی به بیمار و مراجعه کننده
  • سازمان غذا و دارو امتیاز داروخانه شما را نسبت به داروخانه‌های نزدیک یا رقیب افزایش می‌دهد.
  • برای گرفتن مجوز تاسیس داروخانه وجود اتاق مشاوره داروخانه فرایند بروکراسی را تسریع می‌بخشد.
  • با اتاق مشاوره دارو خانه مسئول فنی داروخانه یا مشاور داروخانه می‌تواند بهتر خدمات خود را ارائه دهد.
  • بیمار در اتاق مشاوره داروخانه احساس امنیت و اعتماد به شخص پزشک خود می‌کند.
  • بیماران می‌توانند سوالات شخصی خود را در مراجعه به داروخانه آسان تر مطرح سازند.
  • فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در اتاق مشاوره دارویی داروخانه حرفه‌ای تر انجام می‌شود.
  • پرزنت و معرفی محصولات مراقبت‌های پوستی در اتاق مشاوره داروخانه آسان تر است.

نکات طراحی اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

مهم ترین نگکات در اتاق مشاوره داروخانه را برای شما تدوین کردیم. شرایط و ضوابط بسیاری برای طراحی اتاق مشاوره داروخانه وجود دارد که در این مقاله صرفا به آن ها اشاره می‌کنیم. موارد زیر بخشی از این فاکتور‌های حیاتی هستند که می‌بایست طراحان و معماران به آن ها توجه کنند. پزشکان و داروسازان محترم نیز موارد زیر را حتما برای ارتقا سط کیفی داروخانه خود در نظر بگیرند :

  • ابعاد و محل قرارگیری اتاق مشاوره بسیار مهم است.
  • نورپردازی استاندارد که موجب جلوه بهتر فضا اتاق مشاوره می‌شود.
  • ترکیب رنگ و روانشناسی رنگ ها در معماری درمانی این اتاق اهمیت دارد.
  • صندلی و چیدمان اتاق مشاوره نیز باید بر اساس اصول معماری داخلی باشد.
  • استفاده از سیستم تهویه هوا برای آسایش بیمار در محیط بسته برجسته می‌شود.
  • حریم خصوصی و ایجاد چهارچوب های آن برای بیمار نقش اثرگذاری دارد.
  • ایجاد فضای گفتگو بین دکتر داروساز و بیمار باعث تقویت برند و افزایش فروش می‌شود.
  • فضا سبز و هنر گلدان آرایی نیز از فن های چیدمان اتاق مشاوره است.