طراحی انبار داروخانه بخشی از فرایند طراحی داروخانه می‌باشد. برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه یا مجوز راه‌اندازی داروخانه شما به انبار دارویی داروخانه نیاز خواهید داشت. در این مقاله به بررسی و تحلیل طراحی انبار داروخانه می‌پردازیم. شاید انبار مهم ترین بخش یک داروخانه برای مشتری نباشد اما مهم ترین بخش یک داروخانه برای داروسازان است. پرسنل داروخانه وقت قابل توجهی از خود را داخل انبار داروخانه سپری می‌کنند. بنابراین طراحی انبار داروخانه باید کاربردی و اثرگذار باشد.

معرفی انبار داروخانه و نقش آن در داروخانه

انبار داروخانه محلی است که دارو‌های داروخانه در آن نگهداری می‌شود. انبار داروخانه از مهم ترین بخش‌های داروخانه به حساب می‌آید. نگهداری دارو‌ها و کالا‌های داروخانه در انبار دارویی داروخانه انجام می‌شود و عموما انبار داروخانه با استفاده از پنجره دارویی داروخانه به پیشخوان داروخانه متصل می‌شود. انبار داروخانه دارای قفسه‌های دارویی مختلفی و شرایط استاندارد جهت نگهداری دارو‌های داروخانه است که هر کدام ممکن است شرایط نگهداری متفاوتی داشته باشند.

علت اهمیت انبار داروخانه چیست؟

نقش انبار داروخانه بسیار مهم است چرا که ظرفیت دارویی داروخانه را انبار داروخانه مشخص می‌کند برای مثال یک داروخانه در صورتی می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد که انواع دارو‌های مورد نیاز مشتریان و مراجعه کنندگان خود را داشته باشد. بنابراین در قدم اول باید توجه داشت که درآمد داروخانه به انبار داروخانه و ظرفیت و پتانسیل آن وابسته است.

در قدم دوم باید در نظر گرفت که انبار‌های داروخانه محل نگهداری بلند مدت داروهایی هستند که ممکن است پروسه فروش آن‌ها بلند مدت باشد و نیاز به انبارداری داروخانه در این پروسه پر رنگ تر می‌شود. نباید فراموش کرد که انبار داروخانه باید ارتباط مفیدی با پیشخوان داروخانه داشته باشد تا داروها به سادگی جا به جا شوند و همچنین به لحاظ امنیتی از دارایی‌های داروخانه که کالا‌های آن هستند محافظت کنند. بسیاری از داروخانه‌های رقیب تنها با دانستن آمار انبار دارویی یک داروخانه می‌توانند فروش و استراتژی تامین و توزیع کالا در یک داروخانه را تخمین بزنند و بازار را برای داروخانه شما رقابتی کنند.

اصول طراحی انبار داروخانه چیست؟

  1. ظرفیت انبار داروخانه باید محسابه شود.
  2. فضا انبار داروخانه باید کاربردی باشد.
  3. شرایط نگهداری انواع دارو‌ها باید فراهم شود.
  4. انبار داروخانه باید دسترسی مناسبی داشته باشد.
  5. وجود نورپردازی کم مصرف در انبار داروخانه مهم است.
  6. ایجاد و نصب امکانات تهویه هوا در انبار داروخانه مهم است.
  7. دماسنج و بررسی دما انبار داروخانه بسیار مهم است.
  8. انبار داروخانه باید از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار باشد.

حداکثر فاصله انبار تا داروخانه چه قدر است؟

در آئین نامه تأسیس و اداره داروخانه‌ها ذکر شده است که حداکثر فاصله انبار داروخانه ۲۰۰ متر است و این در صورت مجزا بودن انبار داروخانه از محیط داروخانه در نظر گرفته شده است و نیاز به دریافت موافقت از سازمان غذا و دارو دارد. بسیاری از داروخانه‌ها ضمن دارا بودن یک انبار دارویی در داروخانه خود اقدام به تهیه و تدارک انباری مجزا از داروخانه خود می‌کنند. انبار ثانویه داروخانه‌ها عموما فاصله کمی با موقعیت جغرافیایی داروخانه دارد و حتی ممکن است به صورت قانونی ثبت رسمی نشده باشد اما باید دیزاین داخلی آن برای نگهداری دارو‌ها مناسب سازی شده باشد.

استاندارد‌های طراحی انبار داروخانه

فاصله قفسه‌های انبار داروخانه و میزان دسترسی انبار از مهم ترین فاکتور‌های طراحی انبار داروخانه است. محیط انبار داروخانه برای جا به جایی کالا‌ها و همچنین حرکت مسئول داروخانه در آن باید بهینه باشد. انبار داروخانه باید به لحاظ شرایط نگهداری دارو‌های مختلف از استاندارد‌های مختلفی پیروی کند. از دیگر استاندارد‌هایی که طراحی انبار داروخانه باید دارا باشد رعایت اصول انبارداری داروخانه است. در صورت عدم وجود استاندارد‌های انبارداری در داروخانه فرایند و پروسه انبارگردانی داروخانه بسیار سخت می‌شود. هر داروخانه به صورت متوسط ممکن است در ماه یک الی دو بار به عمل انبارگردانی مشغول شود. ثبت آمار انبار داروخانه نیز از طریق نرم‌افزار‌های انبارداری داروخانه انجام می‌شود.

طراحی انبار داروخانه برای داروخانه‌های شبانه روزی

داروخانه‌های شبانه روزی به انبار‌های بزرگ تری نیاز دارند چرا که کالا‌های آن ها باید بیشتر نیز باشد.